Sunday, September 21, 2008

Mentaliti Terkepung Regim Pak Lah

Percubaan ‘korner baring’ Ketua Penerangan UMNO seperti di lapor Utusan Malaysia

Siege mentalitimentaliti terkepung – perasaan diri tidak berdaya, merasa diri dimangsakan, mudah latah dan kecenderungan melenting tidak kena tempat; itulah sindrom yang menyelubungi regim Pak Lah sejak petang September 18.

Reaksi nendang sa’kor (slanga Kelantan bagi ‘penendang pusaka’ yang merujuk kepada tendangan atau rontaan terakhir sebelum mati seekor lembu atau kerbau yang disembelih) bentara-bentara regim Pak Lah adalah sesuatu yang natural, dialukan, malah janggal jika tidak berlaku.

Desperado sakan Mustafa Ali membentengi Pak Lah. Sampaikan HARAKAH jadikan penulisan blog sumber scoop. Pengsan juga PAS nampaknya diputar Mustafa.

Hati Pak Lah mungkin lega bila orang-orang kepercayaannya memberitahu 100 bahagian UMNO akan memberi sokongan, tetapi di masa yang sama adakah pendokong Pak Lah yang lain boleh tidur nyenyak? Khususnya Muhammad Taib, panglima turus UMNO di Selangor yang telah di tempelak oleh 19 dari 22 bahagian UMNO Selangor yang terang-terangan menolak Pak Lah?

Perbuatan Muhammad Taib menyalahkan blog dan media internet sebagai punca persepsi buruk rakyat dan pemerhati asing terhadap regim Pak Lah adalah satu perbuatan melepaskan tengkok kelas IQ penagih air daun ketum.

Sedutan laporan BERNAMA

Hakikatnya blog dan media internet boleh pusing cerita seligat yang mahu, tetapi jika jentera penerangan UMNO/BN itu tidak lumpuh, tidak makan gaji buta, semulanya layak menyandang jawatan, telah memainkan peranan mereka menangkis ‘dakyah’ -- tidaklah berwibawa cerita-cerita separa karut dan spekulasi mabuk tentang regim Pak Lah.

Ini tidak begitu. Habis segala Abdul, Mutu dan Ah Keong yang tahu buat blog (termasuklah saya yang cuba-cuba asah bakat berkarya fiksyen sambil menunggu berbuka atau sahur), pun nampaknya boleh jadi penganalisis maklumat setaraf wartawan CNN atau BBC.

Diberi setakat itu saja ketangkasan hulubalang-hulubalang Pak Lah menangkis serangan, adakah menjadi satu kehairanan jika umum meragui keupayaan regim Pak Lah bertahan lama?

1 comment:

Fazrulls said...

Salam Tuan,

Ya saya rasa ulasan dan kritikan atau teguran dari blogawan membuatkan ia lebih bagus dan malah setaraf dengan para wartawan yang dok ada.. heee